De Bonaire wordt dus gerestaureerd. Dat wil zeggen dat ze haar oude uiterlijk weer terugkrijgt. Het uiterlijk van een driemast oorlogsschip uit het laatste kwart van de 19de eeuw.
Robin de Vries uit Den Helder heeft met behulp van bestaande tekeningen van de Bonaire deze prachtige 3D computer afbeeldingen gemaakt. Door steeds meer details toe te voegen is het schip nu in vol ornaat vanuit alle gezichtshoeken te bekijken. Ook van binnen zal de Bonaire worden ingericht zoals ze in de 19de eeuw was. De periode van 90 jaar waarin het schip logementschip was wordt dus overgeslagen.
Het schip zal niet meer gaan varen. Masten en tuig zullen worden geplaatst, maar zeilen zult u aan boord niet tegen komen. De reden daarvan is, dat er dan, gezien de huidige normen en richtlijnen zo veel aan het schip aangepast zou moeten worden dat de Bonaire dan de Bonaire niet meer is.
Het schip zal permanent droog staan in het oudste dok van de Oude Rijkswerf Willemsoord. Een dok uit 1822. Nog veel ouder dus dan het schip zelf. Droog staande komt ook het onderwaterschip goed tot haar recht. Prachtig gelijnd en met de interessante Manginschroef, die opgehaald kon worden wanneer het schip onder zeil ging.
De restauratie gaat 7 tot 10 jaar duren, afhankelijk van de beschikbaarheid van geld.
Het schip zal permanent droog staan in het oudste dok van de Oude Rijkswerf Willemsoord. Een dok uit 1822. Nog veel ouder dus dan het schip zelf. Droog staande komt ook het onderwaterschip goed tot haar recht. Prachtig gelijnd en met de interessante Manginschroef, die opgehaald kon worden wanneer het schip onder zeil ging.
De restauratie gaat 7 tot 10 jaar duren, afhankelijk van de beschikbaarheid van geld.
Het werk zal worden gedaan door werkervaringsprojecten met hulp van professionele scheepsreparatiebedrijven. Tijdens de restauratie zal het schip bezocht kunnen worden door belangstellenden. Zo kunt u de voortgang van het werk zelf bijhouden.
Als het schip “af” is zal het worden gebruikt voor vergaderingen en overnachtingen van kleine groepen, bijvoorbeeld zogenaamde “bosdagen” van directies of managementteams. Voor de toegang zal van bezoekers entree worden gevraagd.
Als het schip “af” is zal het worden gebruikt voor vergaderingen en overnachtingen van kleine groepen, bijvoorbeeld zogenaamde “bosdagen” van directies of managementteams. Voor de toegang zal van bezoekers entree worden gevraagd.
Hieronder een impressie hoe het schip er uiteindelijk uit zal gaan zien.
Zoals het schip er op deze laatste serie tekeningen uitziet zal het straks moeten worden.
Alle bekende details zijn er aan toegevoegd, behalve de losse, aan dek op te stellen uitrustingsstukken zoals sloepen, kompassen en dergelijke. Dat zijn de puntjes op de i, die er in laatste instantie op gezet worden.We weten nu dus hoe de Bonaire er over een paar jaar bij ligt. Nu nog eventjes doen!
Alle bekende details zijn er aan toegevoegd, behalve de losse, aan dek op te stellen uitrustingsstukken zoals sloepen, kompassen en dergelijke. Dat zijn de puntjes op de i, die er in laatste instantie op gezet worden.We weten nu dus hoe de Bonaire er over een paar jaar bij ligt. Nu nog eventjes doen!
Door een groot aantal 3D tekeningen – die steeds vanuit een iets ander gezichtspunt zijn gemaakt – snel achter elkaar te laten zien vormt zich een filmpje, waarop het lijkt of de toeschouwer om het schip heen wandelt en het van alle kanten kan bekijken.
Rotary Den Helder op bezoek in de Machinekamer in 2018
Als het schip zo ver is, zal het haar “eigen broek moeten ophouden”. Daarom is besloten de machinekamer niet meer in te vullen. Originele ketels en machines zijn niet meer te krijgen, maar wat belangrijker is: de machinekamer vormt leeg een prachtige zaal die voor allerlei doeleinden kan worden verhuurd. Door het tussendek te laten zakken tot op het scheepsvlak ontstaat een heel mooie ruimte van ongeveer 15 meter lang, 8 meter breed en 2½ meter hoog. Dit doet de originele machinekamer geen geweld aan. Hij wordt gewoon niet meer ingevuld!
De officiershutten worden verhuurd voor overnachtingen en in het voorschip, waar de accommodatie voor de manschappen was worden hangmatten, “kooien” in marinetaal, opgehangen voor groepsovernachtingen.
De officiershutten worden verhuurd voor overnachtingen en in het voorschip, waar de accommodatie voor de manschappen was worden hangmatten, “kooien” in marinetaal, opgehangen voor groepsovernachtingen.
Uw suggesties omtrent bovenstaande zijn heel welkom op b.mooiman@wxs.nl!!!