1. | Stichting Zr. Ms. Bonaire, |
2. | Bestuurssamenstelling |
P. Visser, voorzitter
W.F. Wienstroer, penningmeester J.J. van Beveren Bernard, 2de penningmeester A.H. van der Veen, lid
|
|
3. | De bestuursleden ontvangen geen beloning |
4. | KvK RSIN no. 816036226 ddd |
BELEIDSPLAN 2020-2022 VAN DE STICHTING Zr. Ms. Bonaire te Den Helder
Den Helder, 11 februari 2020.
1. Inleiding.
Voor u ligt het beleidsplan van de Stichting Zr. Ms. Bonaire voor de periode 2020 t/m 2022.
Dit plan geeft de hoofdlijnen van het bestuursbeleid aan en de belangrijkste keuzes voor de komende 3 jaar.
Het beleid is een logisch vervolg op de bereikte resultaten in de afgelopen drie jaar.
Dit beleidsplan draagt bij aan het doel van de stichting: het restaureren en in stand houden van het historische schip Zijner Majesteits Bonaire en het gebruiken van dit maritieme monument van Den Helder als museumschip.
2. De huidige situatie van de stichting en de bereikte resultaten.
Het bestuur van de Stichting bestaat per heden uit drie leden.
Dit betreffen voorzitter, die ook grotendeels als secretaris optreedt, de penningmeester en één bestuurslid.
Het bestuur van de Stichting Zr. Ms. Bonaire heeft gezorgd voor een redelijke financiële basis voor het bereiken van haar doelstellingen.
De afgelopen 4 jaren zijn er door grote bijdragen van onder andere het Waddenfonds, De Provincie Noord-Holland, de Gemeente Den Helder, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Dorus Rijkersfonds, de Samenwerkende Maritieme Fondsen en bijzondere giften vele inspanningen verricht om het schip grootschalig in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
Het resultaat daarvan is, dat er nu een duidelijk herkenbare, prachtig 19de eeuwse schoenerbark in het dok ligt, dat de aandacht van passanten, maar ook kenners trekt.
3. Analyse.
Om het opstellen van beleid te ondersteunen is een “sterkte-zwakte-analyse” opgesteld:
STERK.
De Stichting Zr. Ms. Bonaire is stevig verankerd in de oude Rijkswerf Willemsoord.
Zij kan gebruik maken van de expertise van een aantal enthousiaste adviseurs-vrijwilligers en krijgt van de Gemeente Den Helder en van de B.V. Willemsoord alle materiële en immateriële steun.
De Stichting is aangesloten bij de Stichting Museumhaven Willemsoord en ook van die stichting is er grote medewerking bij het bereiken van de doelstelling.
Er is een uit prominenten bestaand comité van aanbeveling.
De voortgang van de restauratie wordt door bij het beheer van Willemsoord betrokken partijen zeer gewaardeerd.
De Bonaire heeft zich ontwikkeld tot het “visitekaartje” van Willemsoord.
De Bonaire is het oudste in Nederland ontworpen en gebouwde oorlogsschip.
Wereldwijd is de Bonaire één van de 8 overgebleven 19de eeuwse schroefstoomschepen.
Ook wereldwijd is de Bonaire uniek voor wat betreft haar rompconstructie.
De Bonaire ligt in een gegraven dok, dat in 1822 in gebruik is genomen. Ook de geschiedenis van dit dok, ontworpen in opdracht van Keizer Napoleon, is buitengewoon.
De combinatie van een schip uit 1877 en een dok uit 1822 is uniek in de wereld.
Ook in haar operationele tijd, van 1877 tot 1913 heeft de Bonaire meerdere keren in dit dok gelegen.
ZWAK.
Ondanks de vaak ruimhartige verkregen subsidies is er echter nog steeds veel restauratiewerk dat wacht op uitvoering.
Het daarvoor aantrekken van de benodigde subsidies blijft een grote uitdaging.
De Bonaire lijdt onder het landelijke verschijnsel, dat mensen moeilijk te krijgen zijn voor vrijwilligersfuncties.
Het onderhoud van een schip als de Bonaire vergt tijd en geld. Dat zal door de exploitatie moeten worden opgebracht.
KANSEN.
Bij onze bevolking is een groeiende belangstelling voor cultureel erfgoed, hetgeen blijkt uit de hogere bezoekersaantallen voor monumenten en musea.
Ook ontstaat er inmiddels meer besef dat naast monumentale gebouwen ook de Nederlandse maritieme monumenten veel meer aandacht verdienen.
Het management van Willemsoord, maar ook het gemeentebestuur en de bevolking van Den Helder brengt steeds meer waardering op voor het schip.
De voormalige machinekamer van de Bonaire voldoet uitstekend als feest/vergader zaal en is zeer geschikt voor seminars.
Het aan boord ingerichte bescheiden museum over het leven aan boord krijgt veel waardering van bezoekers.
BEDREIGINGEN.
De historisch verantwoorde restauratie kan alleen worden afgerond als er voldoende subsidies worden verkregen van de diverse fondsen.
De instandhouding moet plaatsvinden door opbrengsten te genereren uit een spannend en aantrekkelijk te maken schip met zaal en museum.
Dat vergt een enorme inspanning.
Als de inkomsten daaruit niet voldoende zijn, zal een structurele bijdrage in het onderhoud noodzakelijk zijn.
4. Ambities.
Het bestuur wil in de periode tot 2023 de volgende ambities realiseren:
4.1 Verbeteren restauratie- en onderhoudssituatie.
Er zijn relatief beperkte middelen beschikbaar voor restauratie en onderhoud van de Bonaire. Hierdoor zijn in de afgelopen jaren continue prioriteiten gesteld en vooral de meest urgente werkzaamheden uitgevoerd.
Door de bijdragen van onder andere de eerder genoemde subsidiegevers is de restauratie tot nu toe mogelijk gemaakt.
De ambitie is om meer middelen voor restauratie te verwerven zodat met het geheel gerestaureerde schip een begin van exploitatie mogelijk wordt.
Zonder volledig te zijn is een opsomming van de nog uit te voeren belangrijkste werkzaamheden als volgt:
De verdere restauratie van huid en dek, het aanbrengen van de kampanje, het inrichten van het museum in het manschappenverblijf, het terugbrengen en inrichten van de officiersverblijven, het vervaardigen en plaatsen van de lofversiering aan het achterschip en de vervaardiging en plaatsing van luchthappers, geschut en andere appendages op het dek.
Door de exploitatie van het schip worden inkomsten gegenereerd zodat het onderhoud en de vaste lasten, zoals onder meer de verzekeringen, voldaan kunnen blijven worden.
4.2 Vergroting van het nationale draagvlak.
Het schroefstoomschip Zr. Ms. Bonaire heeft op dit moment landelijk en in de regio Den Helder een redelijke bekendheid onder de historische- vaartuigen- experts.
Toch zal het aantal donateurs van de Stichting Vrienden van de Bonaire zowel regionaal als landelijk nog aanzienlijk uitgebreid kunnen worden.
De gestage voortgang van de restauratie zal daar zeker een positieve invloed op uitoefenen.
Ook zal de landelijke bekendheid van het historische monumentale schip dat inmiddels meer dan 140 jaar oud is verhoogd worden door onder andere intensiever gebruik van de sociale media.
5. Gebruik Bonaire
Tot dusver is het gebruik van de Bonaire beperkt gebleven tot het laten bezoeken door en rondleiden van geïnteresseerden en donateurs tijdens speciale gelegenheden zoals tijdens Sail Den Helder 2017, de jaarlijkse Marine Dagen, het jaarlijkse Historisch weekend enz.
Zr. Ms. Bonaire, gelegen in het historische Dok 1 op Willemsoord in Den Helder, heeft in het naast het dok gelegen gebouw 39 een kleine expositieruimte opgezet.
Daarin wordt de geschiedenis van het schip zowel met voorwerpen, boeken als beelden uiteengezet aan bezoekers.
Ook is aan boord een museum in het volksverblijf op het tussendek ingericht over het leven van de 19de eeuwse matroos aan boord.
De machinekamer wordt nu al als bijzondere zaal geëxploiteerd.
Het gevolg van deze exploitatie zal zijn dat er op bescheiden wijze geld wordt gegenereerd voor het onderhoud.
Om exploitatie mogelijk te maken zijn ook vrijwilligers onmisbaar. Van de werving van vrijwilligers zal veel werk gemaakt blijven worden.
De Bonaire wordt onderdeel van de exploitatie van Willemsoord.
Het verhaal van het ontstaan en de ontwikkeling van deze scheepswerf is zeer boeiend.
Educatie speelt in deze exploitatie een belangrijke rol.
Bij evenementen op Willemsoord zal de Bonaire een prominente plaats innemen.
Zoals elk museum zal ook de Bonaire gaan beschikken over een museumwinkel.
Balans
N.B.: Alle bedragen zijn in euro’s.
Activa | 31-12-2020 | 31-12-2019 |
Balansdatum 31-12-2020 | ||
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Materiële activa | 645.500 | 659.504 |
Financiële activa | 0 | 0 |
645.500 | 659.504 |
Voorraden | 0 | 0 |
Vorderingen & Overlopende activa |
0 | 10 |
Effecten | 0 | 0 |
Liquide middelen | 35.989 | 37.455 |
35.989 | 37.465 | |
Totaal | 681.489 | 696.969 |
Passiva | 31-12-2020 | 31-12-2019 |
Continuïteitsreserve | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve | 255.699 | 266.679 |
Herwaarderingsreserve | 0 | 0 |
Overige reserves | 2.500 | 2.500 |
258.199 | 269.179 | |
Bestemmingsfondsen | 0 | 0 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 346.251 | 349.251 |
Kortlopende schulden | 77.039 | 78.539 |
Totaal | 681.489 | 696.969 |
Staat van Baten en Lasten
2020 | 2019 | |
Baten van particulieren | ||
Collecten | 83.460 | 77.898 |
Nalatenschappen | 0 | 0 |
Overige baten particulieren | 3.613 | 0 |
Som van baten particulieren | 87.073 | 77.898 |
Baten van bedrijven | 3.445 | 0 |
Baten van loterijinstellingen | 0 | 0 |
Baten van subsidie van overheden | 4.600 | 0 |
Baten van verbonden instellingen zonder winststreven | 0 | 0 |
Som van geworven baten | 95.118 | 77.898 |
Baten als tegenprestatie voor levering van producten en/of diensten | 0 | 0 |
Overige baten | 195 | -347 |
Som van de baten | 95.313 | 77.551 |
Een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten gedurende het verslagjaar is opgenomen op deze website onder het hoofdstuk “Jaaroverzichten”.