Vanwege de hoge temperaturen hebben we dit jaar met moeite een foto van een wit dek kunnen maken. Het geeft meteen een ander aanzicht!
Benedendeks is heel wat gebeurd. Het meest zichtbare is de bar, die uit de oude schouwburg is gehaald en in de Machinekamer weer is opgebouwd. Kunt u zich het al voorstellen?
Door de “navelstreng” van de Bonaire worden alle leidingen, zowel vloeistof, gas als electriciteit met de wal verbonden. Ze komen allemaal samen in een put in de kaderand. Al meer dan een half jaar is de aannemer bezig de put waterdicht te krijgen. We hopen zo langzamerhand op een spoedig resultaat!!
En dan staat er plotseling een keuken, of in scheepstermen, een gamelle. Daarin komen een aanrecht , een afwasmachine, een koelkast en een combi-oven.
Voor het Historisch Weekend eind juni en de Clipperrace in juli, twee evenementen op Willemsoord is het dok grondig schoon gemaakt door de mannen van AB Vakwerk. We vragen ons af of het ooit zo schoon is geweest!
Op dinsdag 26 juli werd de Bonaire vereerd met het bezoek van Sir Robin Knox-Johnston (17 maart 1939). Sir Robin zeilde als eerste solo non-stop rond de wereld in zijn jacht “Suhaili” (32 ft) in 1969. Hij won daarmee de Sunday Times Golden Globe Race. Van de 9 deelnemers vielen er 7 uit, 1 pleegde zelfmoord en alleen Sir Robin kwam na 312 dagen op zee aan in Falmouth op 22 april 1969, waar hij op 14 juni 1968 gestart was.
Sir Robin was in Den Helder in verband met het Clipperrace Festival op Willemsoord. Hij was onder de indruk van de vorderingen, die zijn gemaakt bij de restauratie van de Bonaire.
Het was ook wel een mooi gezicht om Den Helder als voorlaatste aanloophaven van de clippers in dit rijtje grote steden te zien staan.
Het was ook wel een mooi gezicht om Den Helder als voorlaatste aanloophaven van de clippers in dit rijtje grote steden te zien staan.
Het hoofdstuk “schijnlicht” of “lantaarn” vordert gestaag. Het grote schijnlicht boven het demontageluik boven de machinekamer is zo goed als klaar. Timmerbedrijf René Langendijk heeft een fraai staaltje vakwerk afgeleverd!
Nu nog lakken en raampjes met “tralies” er in en dan zal het dek er weer nog beter uitzien.
Alle patrijspoorten aan Bakboord zijn gemonteerd. Nu zal het hout er rondom aangeheeld worden.
En ja, het geheel schilderen van het schip is hoogst noodzakelijk en wordt voorbereid. Het doel is om er volgend jaar tijdens Sail “als nieuw” uit te zien.
Gelukkig is er tijdens het vele werk ook nog tijd voor een lolletje.
Net voor het eerste grote bezoek aan de machinekamer van zo’n 60 dames en heren van de Vereniging van Oud Officieren van de Technische Dienst (VOOTD) is de lantaarn boven het machinekamer demontage luik geplaatst. Werkelijk een prachtig “meubelstuk”. Complimenten Renee Langendijk!
In de Machinekamer zijn de stoelen klaar gezet voor een flink gezelschap en het nieuwe projectiescherm is opgehangen. Eigenlijk is dit de proef op de som om ervaring op te doen voor het gebruik van de machinekamer in de toekomst.
Als gevolg van het bezoek van de Vereniging Oud Officieren Technische Dienst Is de Inforuimte weer een heel leuk item rijker geworden, De heer Hans Heuseveld schonk de ketelruimtelegraaf van Hr.Ms. van Kinsbergen en gezien de koperen plaatjes op de plank heeft hij al vele muren gesierd.
Als overigens iemand weet hoe op de Bonaire de communicatie tussen brug en machinekamer plaats vond houden we ons aanbevolen.