
Veel respect voor de mannen, die dit werk doen!

Luikhoofden klaar voor montage.
Intussen is Vakwerk in Den Helder begonnen met de kompaspaal en de eerste lantaarn.

De kompaspaal in wording.

Luikhoofden geplaatst.
De volgende stap is het aanhelen van het dek en het verschervend laten lopen van de naden tussen de achter elkaar liggende dekdelen. Zie ook de foto, waarop het storend is, dat het lijkt alsof er een luik ligt.
De boot gaat verder afgemaakt worden en misschien wel dit jaar te water gelaten.

“Tiddo” heeft zijn eigen plekje.
Jan Klootwijk had een prachtige foto van het 15 cm kanon, dat aan boord heeft gestaan, inclusief het affuit! Er IS dus nog ergens zo’n kanon! Maar waar? Wie helpt???

Een zeer zeldzame, misschien wel unieke foto van het kanon 15cm AL inclusief affuit.

Daar gaat de grote mast!
Masten, stengen en beslag worden daar op elkaar pas gemaakt.
En aan dek worden de bevestigingspunten zoals de puttingijzers voor het staande want aangebracht.
Hij zat zo vast in zijn spoor, dat er met 6 ton (zwaaiend) getrokken moest worden om de 3 ton zware mast los te krijgen.
Het resultaat ziet er wat kaal uit. Maar: reculer pour mieux sauter, zegt de Fransman.

Zonder masten!

Op de foto: Frits van Boetzelaer van Mennens en Ben Mooiman van de Bonaire bezegelen het contract.
Hij vindt, dat hij nog nooit zo’n mooie opdracht heeft gehad.

De “verzameling” stengen, ra’s en gaffels begint te groeien.

Hier ligt de fokkera (rechts) naast de ondermast van de grote mast!

Wekenlang op de knieën valt niet mee! Maar het resultaat mag er zijn.

De machinekamer als ruimte voor vergaderingen en seminars.

Brug, kombuis en schoorsteenoploop. In de oploop wordt technische apparatuur geplaatst.
Tekeningen voor de deklichten en trapafgangen worden gemaakt. Het dakje over de boeg is gedemonteerd.
De mannen van de school de Spinaker hebben, onder leiding van Tony, alle tijdelijke deklichten gemaakt, zodat het dek helemaal waterdicht is. Het schip ziet er al heel anders uit.

Glad dek!

Vooral de ophanging van de fokkera ziet er indrukwekkend uit! Met dank aan Rick en Marco!
Peter kijkt met ontzag naar zijn timmerwerk.

Dit is de fokkemars. Een prachtig staaltje vakmanschap.
Het boeisel wordt aangebracht.

De larixdelen houden de puttingijzers vrij.

Er is in de loop der tijd een en ander aan de verschansing veranderd. Wat is origineel?
De tuigploeg van Mennens onder leiding van Chris Damen heeft de hoofdtouwen en stagen uitgemeten, en is begonnen met het aanbrengen.
Dat levert spectaculaire plaatjes op.

Weeflijnen en spreidlatten worden aangebracht.
Op 1 oktober was de “doos” in elkaar maar nog niet afgelast.
De schoorsteenoploop wordt straks benut als technische ruimte. Vandaar de enige, bij de restauratie tot nu toe, niet originele toevoeging: het montageluik.

Het duurt niet lang meer of het dekhuis staat op het schip! Het montagegat wordt afgedicht door een aluminium luik.

En dat terwijl buiten de zon schijnt………!

Hoog en droog.

Een belangrijke stap is gemaakt!!
Nadat eerst het Marine Museum zo’n bijzondere voortstuwer had gekregen is er bij het Marin een tweede exemplaar gemaakt, dat nu onder de Bonaire gehangen gaat worden. Het is een model op ware grootte en zal een belangrijke aanwinst voor de Bonaire zijn.
Vooral omdat juist de Mangin-schroef in het ophaalbare schroefraam zo’n bijzonder kenmerk is van de schepen van die tijd is deze schroef ook historisch gezien een waardevolle aanvulling.

De Manginschroef in het Marine Museum.