We beginnen het nieuwe jaar met bijna dezelfde foto als waarmee we het oude jaar hebben afgesloten. Maar er zijn verschillen!
De eerste foto van 2011!
De opbouw van de luchtinlaat van het ketelruim. Vooral het woord “opbouw” is zeer stimulerend! Een mooi en leerzaam stuk werk van de Stichting Herstelling.
De financiële situatie werd zo slecht, dat het bestuur van Herstelling besloot het faillissement aan te vragen. De Stichting Bonaire ervaart dit als een regelrechte ramp! Er ligt nog zo veel werk te wachten.
Ook voor de leermeesters en leerlingen van Herstelling is het een ramp. Twee leermeesters worden werkloos. En de kansen van een flink aantal jongeren op re-integratie zijn aanzienlijk geslonken!
Omdat het ijzerwerk aan de luikhoofden niet afgemaakt wordt ligt ook het werk van de timmerman stil. Derk van Dieren was nog net in staat de hoeken van het luikhoofd van het ketelruim af te maken.
Heel bijzonder is het stuurwiel van Hr.Ms.”Flores”. Via Marktplaats werd dat aangekocht van een ex-opvarende van het schip, die het wiel nog net voordat het schip naar de sloop ging “veilig kon stellen”.
De Flores heeft in WO2 een heel belangrijke rol gespeeld bij de invasies in de Middellandse Zee en bij Normandië.
De avonturen van het schip zijn beschreven in het boekje: “Batterij gereed… Vuur…!”, geschreven door kapitein ter zee J.S.Bax. En het toeval wil, dat de afmetingen van het stuurwiel precies overeenkomen met die van het wiel op foto’s van de Bonaire.
Wat een verschil!
Zij hebben een aantal grote openingen in het dek afgeschermd, om te voorkomen, dat er ongelukken gebeuren met bezoekers van het schip. Ze zijn daar bijna klaar mee en hebben intussen al een paar nieuwe opdrachten gekregen.
Er wordt weer gewerkt aan dek! Dat is nodig om het schip “levend” te maken.
Maar onze elektrotechnisch adviseur, de heer Dirk Dral heeft nu een LED-schijnwerper ontdekt! Een van de eerste in Nederland. Met 140 watt wordt nu in ieder geval de boeg van het schip prachtig “in het zonnetje” gezet.
Nu nog de schijnwerper monteren in het dok en men kan genieten van het mooie aanzicht.
Eigenlijk ter compensatie van het feit, dat het schip op Open Monumentendag niet toegankelijk was. De respons was blij makend!
Ongeveer 120 mensen hebben aan boord tekst en uitleg gehad, en bij de PowerPoint presentatie waren ongeveer 65 mensen aanwezig.
Het bestuur heeft besloten meerdere keren per jaar zo’n dag te houden. Nadere gegevens daarover zullen in de Vriendenkrant en in de pers bekendgemaakt worden.
Om de herkenbaarheid van de Bonaire nog groter te maken heeft Peter Borsboom van de Schepeling een naambord gemaakt. Als voorbeeld hebben gediend de borden van de huidige marineschepen, sober maar toch elegant. De afmetingen zijn 150 bij 45 cm en het bord is voorzien van een “cross band” om het een voornamer aanzicht te geven.
In dit verband moet de naam van onze vriend van het eerste uur, de heer Otten genoemd worden, die al jarenlang periodiek een bedrag op onze rekening stortte om dit bord te bekostigen. Hartelijk dank!.
En over herkenbaarheid gesproken: om het publiek in drie afbeeldingen te tonen wat het uitgangspunt van de restauratie was, wat er tot heden toe bereikt is en wat het gewenste eindproduct moet worden heeft het bedrijf “Zichtwerk” een paar aansprekende foto’s op een driekantige zuil van bijna 2 meter hoog geplakt. Deze blikvanger zal voortaan publieksevenementen opluisteren.
Vakwerk zou zich heel graag op de oude locatie van Herstelling, gebouw 39 op Willemsoord, vestigen. Maar Vakwerk loopt tegen dezelfde moeilijkheden als Herstelling op: te weinig leerlingen.
De Gemeente Den Helder doet er veel aan om die situatie in het eerste half jaar van 2012 te verbeteren.
Intussen heeft de Bonaire aan Vakwerk gevraagd het voorste luikhoofd aan te maken. Een lastige constructie vanwege de ingewikkelde zwaluwstaartverbinding van de hoeken.
Nadat ook de vorm van het luik zelf bekend is zal dat ook door Vakwerk worden gemaakt en in de werkplaats pas worden gemaakt.