Het jaaroverzicht van de activiteiten gedurende 2019 is als volgt:
De Bonaire is 2019 spic en span begonnen. Geheel getuigd en geheel in de verf gezet.
Ook in het schip zijn vorderingen gemaakt. De Machinekamer is betimmerd. Al een aantal keren hebben gezelschappen daar een fijne avond gehad.
Op 8 mei 2019 is 50 kgt ballast aan boord genomen. Deze hoeveelheid werd op verzoek van de Bonaire uitgerekend door het Marine Onderhouds Bedrijf. Er bestaat namelijk nog steeds de kans, dat de bateau-porte, de dokdeur, onderhoud gaat krijgen in welk geval de Bonaire moet opdrijven. Met behulp van een cementwagen werd de ballast aan boord in het scheepsvlak gepompt.
Er is een bescheiden museum in het manschappenverblijf ingericht onder de naam: Voor de Mast. Het leven van de matroos aan boord in 1885. Aan de hand van 8 thema’s wordt dat leven uitgebeeld op banieren en in vaten. De vaten dienen als vitrines.
De ziekenboeg is ingericht met twee bedden waarin “patiënten”. Een sprekende dokter vertelt over het leven aan boord.
In een van de 8 vitrines, het houten vat behorende bij het thema “Gezondheid” zijn een paar medische werktuigen verzameld. In de andere vaten zijn ook artikelen te zien, die op het bijbehorende thema slaan.
Voor het kombuis in het dekhuis is een 19de eeuws scheepsfornuis aangeschaft, dat volgens het koperen plaatje geschikt is om het eten voor 100 man klaar te maken.. Het past precies op de daarvoor bestemde plek in het kombuis.
Boven het kombuis is het brugdek. Op de verschansing na is dat nu aangebracht. Op de foto hieronder is ook te zien, dat de kooiverschansing, inclusief verschanskleed is aangebracht. Die kooiverschansing is een lange bak, waarin de hangmatten (kooien) van de bemanning zijn opgeborgen. De bakken worden afgedekt met het waterdichte zeildoekse verschanskleed.
22 oktober was een belangrijke dag. Eerst werd het 600 kilo wegende fornuis geplaatst in de kombuis. Op de foto schuift Harry de Leeuw het fornuis op zijn plaats. René Langendijk assisteert.
Daarna wordt de schroef onder het schip gehangen, ook weer door Harry de Leeuw en René Langendijk. Plotseling ziet het schip er veel meer “af” uit! De schroef is een geschenk van het MARIN te Wageningen.
Daarna werden de beschermkapjes op de stijlen van de knechten geplaatst ter bescherming tegen inregenen.
Ten slotte hebben Johan ter Hoor en Peter Borsboom de stagen van onder andere de bramsteng van de fokkemast weer op spanning gebracht.