Woensdag 14 maart was een belangrijke dag. De verlengde schoorsteen werd geplaatst. Om het schip meer aanzien te geven is namelijk besloten om de schoorsteen te tonen in bovenste stand. De stand, die hij heeft wanneer de ketels bijstaan. Deze is 4 meter hoger, dan de laagste stand, wanneer er gezeild wordt. Die hoogte was vroeger nodig om de trek in de ketels te bevorderen. De schoorsteen werd toen met een handbewogen hijsinrichting van stand veranderd. Wanneer de schoorsteen omhoog werd gehesen, werd de schroef in onderste stand gebracht en gekoppeld aan de schroefas. De Engelsen noemden dat: Up Funnel, Down Screw. Zonder veel moeite zakte woensdag de schoorsteen precies op de juiste plaats. Weer een meesterwerk van Harry de Leeuw, coördinator van de stichting.
Even iets heel anders! Bij aanvang restauratie in 2005, bood Arno Kroon, eigenaar van Floratuin aan de Rijksweg in Julianadorp, mevrouw Mieke Rietveld een bos nieuw gekweekte narcissen aan met de naam Bonaire. Nu, na 13 jaar (!) is de narcis klaar voor de verkoop. Op de volgende foto, april 2018, is Arno weer te zien bij een klein bedje Bonaires in zijn kweektuin.
En toen kwam dinsdag 8 mei 2018. De dag waarop de ra’s aangebracht gaan worden tegen de fokkemast. 4 ra’s: de fokkera, de marsera, de bramra en de bovenbramra. Op de oorspronkelijke bouwtekeningen van de Bonaire staan deze 4 ra’s aangegeven. In de praktijk heeft het schip vrijwel altijd met 3 ra’s gevaren. Ook de lijzeilspieren zijn aangebracht op de fokkera en de marsera. Die spieren, rondhouten, werden uitgeschoven om er de lijzeilen aan te bevestigen. Het zeiloppervlak werd daarmee vergroot, zodat het schip meer gebruik kon maken van de wind.
Links de Bonaire met 4 ra’s. Midden de tuigploeg, die het werk heeft verricht. Van links naar rechts: Steffen van der Meer, Chris Damen en Johan ter Hoor. Een groot aantal tallships, wereldwijd, is door hen getuigd! Onder leiding van Johan is nu dit werk uitgevoerd. En rechts het dek van de Bonaire met in het midden de knecht van de fokkemast, gemaakt door Peter Borsboom en tegen de boorden de nagelbanken, gemaakt door Rene Langendijk. En onzichtbaar voor bijna iedereen heeft Harry de Leeuw de beugels bevestigd waaraan de verschillende vallen en schoten bevestigd worden. Kortom: voorbeeldig teamwerk!!!
Jammer genoeg zijn er geen foto’s van een zeilende Bonaire, maar deze prachtige foto van de Europa laat mooi zien hoe indrukwekkend een schip er uit ziet met de lijzeilen bij.
Intussen heeft epoxy-expert Lars Sunnotel de beschadigde Mangin-schroef, een geschenk van het Marin, hersteld zodat van de breuk niets meer is te zien. Vakwerk!! De volgende stap is, dat de schroef onder de Bonaire wordt gehangen. Rotary Den Helder- Julianadorp heeft de gehele reparatie van de schroef gesponsord!!
De laatste tussenstap naar volledig getuigd! Alleen de bezaangiek moet nog hangen.
Vanwege hinderlijke lekkages is het dek boven het voorschip grondig onder handen genomen. Een aantal dekdelen werd vernieuwd en een groot deel van het dek werd opnieuw gebreeuwd. Een grote klus, uitgevoerd door de mannen van Flux.