hierdoor veel kleiner.
Torsten is de laatste beschadiging aan het aflassen. Dit wilden we in het dok doen, omdat het gat wel heel dicht op de waterlijn zou komen. Want nog een keer zinken in het bassin… Maar ook deze keer bleek, dat de huid een stuk beter is dan aangenomen. Onder de (oude) water en windgang is de huiddikte zelfs zeer acceptabel. Eddy bewerkt de houten balken zo, dat de nieuwe balken er netjes tussen passen.
En zo werkt het:
Het hout aan bakboord is in veel slechtere staat dan aan stuurboord. Mogelijk heeft het schip in Delfzijl met bakboord op het zuiden gelegen, waardoor de invloed van het zonlicht op het hout veel sterker was dan op stuurboord. Het komt er nu op neer, dat 50 à 60 % van het hout aan bakboord vervangen moet worden.
Intussen wordt binnenboord druk gemeten waar de dekdoorvoeringen van de masten precies moeten komen.
Terwijl buitenboord de steiger wordt opgetuigd door Herstelling voor het hogere houtwerk.
Vele handen maken licht werk! De datum is 27 juni 2006.
De mastdoorvoeringen van het H-dek zijn al geplaatst!
Dat kan op het gezellige terras van het Zwaantje.
Net op tijd, want de bodem van de schatkist is bereikt.
De huid wordt nog geschaafd en in de verf gezet, het schip wordt gedokt en hopelijk zijn er dan nog net genoeg muntjes om een mast te maken en te plaatsen. Hopelijk………….
In de werkplaats van gebouw 39 wordt nu door de Stichting Herstelling hard gewerkt om de schoren voor de dokking van de Bonaire in september gereed te krijgen. Intussen wordt ook gewerkt aan het uiterlijk van het schip, maar dat werk wordt niet geholpen door het wel erg natte weer.
De schoren liggen op 28 september gereed op de kade en Eddy maakt Bonaire en dok klaar om te dokken. September wordt net niet gehaald, maar op 5 oktober staat het schip droog!
Of niet… Hier staat een duidelijk teleurgestelde Eddy.
Het waait veel te hard en de Bonaire drijft als een dobber heen en weer. De schoren kunnen vandaag, 2 oktober, niet geplaatst worden.
De bedoeling was de schoren bij drijvend schip al te plaatsen, zodat ze, als de Bonaire op de blokken komt, alleen maar vastgezet hoeven te worden.
Dat lukte de volgende dag. Het werd laat maar dat leverde wel een paar sfeervolle plaatjes op.
Tijdens het leegpompen van het dok op 10 oktober 2006 worden de schoren voor het laatst uitgelijnd.
En het resultaat ervan mag er zijn.
Na jaren dienst bij de brandweer bewijst hij, dat hij het nog steeds kan
Het valt voor de mannen van Herstelling helemaal niet mee om een straal onder 40 bar in bedwang te houden.
Waar gewerkt wordt wordt gekeken. (en aanwijzingen gegeven!)
Jammer genoeg lekt de bateau-porte nog meer dan gewenst. Een duiker gaat dat verhelpen.
Bij het zinken in april 2004 blijkt de kielbalk gebroken te zijn.
En ook de kimkiel aan Bakboord is er niet ongeschonden van af gekomen. Maar alles kan relatief eenvoudig hersteld worden.
De huid ziet er wat schilferig uit doordat de zinken platen hier en daar zijn losgeraakt. Het zink moest toch vervangen worden, omdat het haar dienst heeft bewezen, nl de aangroei, maar ook de corrosie van de ijzeren huid tegen gaan.
Wat heeft ze, ondanks alles toch een prachtig kontje!
Stratenmakers op zee?? Nee, het beton wordt uit het hoofddek verwijderd. Het laatste wat nog doet herinneren aan het logementschip, dat de Bonaire ruim 80 jaar is geweest.
Om te voorkomen dat het puin een dek lager valt zijn houten platen tegen de onderkant van het H-dek gestut.
Op verzoek zijn een paar plaatjes gevoegd van het schip in dok. Het blijft een adembenemend schouwspel!!
De schoren worden door de stichting Herstelling voor meer veiligheid met staalkabels aan de verschansing gehangen.
Door Herstelling is ook, onder leiding van leermeester Harry de Leeuw een begin gemaakt met het aanbrengen van een tent van stellingmateriaal en krimpfolie, om eindelijk eens het H-dek waterdicht te kunnen maken.
“Zo doe je dat!”
Met deze beelden wordt het jaar 2006 afgesloten! Er is toch behoorlijk veel gebeurd!!!
Als u vragen hebt over bovenstaande of u hebt op- of aanmerkingen, wilt u die dan sturen naar b.mooiman@wxs.nl
Ook suggesties over de aanpak van de restauratie zijn heel welkom!!